II Małopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii”

        

W poniedziałek 17 listopadzie br. w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie odbyło się podsumowanie Konkursu. Z radością informujemy, że w projekcie uczestniczyło prawie 8 tysięcy uczniów wszystkich etapów edukacyjnych województwa małopolskiego.

Przypomnijmy: Małopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” zrodziło się z inicjatywy pana Aleksandra Palczewskiego - Małopolskiego Kuratora Oświaty. Jesienią 2013 roku
odbyła się jego pilotażowa edycja (ponad 5 tys. uczestników). Udział w tradycyjnym dyktandzie miał być okazją do uczenia się historii i refleksji nad językiem ojczystym. W tekstach do napisania pojawiają się postacie i wydarzenia związane z odzyskiwaniem niepodległości przez Polskę. Konkurs realizują: Kuratorium Oświaty w Krakowie, Stowarzyszenie Polonistów i Fundacja „Panteon Narodowy”.


Konkurs jest realizowany w ramach Małopolskiego Programu Edukacji Patriotycznej i Obywatelskiej

W tegorocznej edycji konkursu uczniowie szkół podstawowych słuchali o najważniejszych wydarzeniach XX wieku, których rocznice przypominamy w bieżącym roku; pochylali się także nad najmłodszymi ofiarami walk o wolność. Uczniowie gimnazjów poznawali rolę utworów śpiewanych „zarówno w chwilach euforii, jak i w niełatwych momentach”. A najstarsi uczestnicyKonkursu po przywołaniu wydarzeń „od niepodległości do niepodległości” poznawali bliżej losy trzech premierów: Ignacego Paderewskiego, Sławoja Składkowskiego oraz Wincentego Witosa.

W tegorocznej edycji Konkursu wyznacznikiem poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej był Wielki słownik ortograficzny języka polskiego PWN z zasadami pisowni i interpunkcji pod red. Edwarda Polańskiego Wydawnictwa Naukowego PWN. O mecenasach nagród pamiętaliśmy 17 listopada w czasie uroczystego podsumowania Konkursu.

Mamy nadzieję, że Dyktando było dla jego uczestników oraz ich rodzin i nauczycieli żywą lekcją historii i języka polskiego a zbierane doświadczenia tylko twórcze i pozytywne. Liczny udział w projekcie pozwala z nadzieją myśleć o stanie polskiej edukacji i wychowania.

Fundacja PWN.